probiotici, nutrivat

Bakterije u crijevima

Dobre bakterije u crijevima pospješuju metaboličke procese i jačaju imunitet. Saznajte kako odabrati idealnu kombinaciju probiotika uz pomoć nutricionista.

Bakterije, pogotovo danas, najčešće promatramo kroz negativnu prizmu. Smatramo ih nečim lošim i nečim što trebamo ukloniti. Najpopularnija sredstva za čišćenje uvijek tvrde da uklanjaju 99,99% bakterija i rado posežemo za njima. Ipak, u našem organizmu postoje i one bakterije koje su prijeko potrebne za pravilno funkcioniranje našeg organizma.

‘’Dobre bakterije’’, kako ih popularno nazivamo, zaista donose pregršt pozitivnih učinaka. Prije svega, upravo bakterije sudjeluju u probavljanju hrane probavljanje hrane. Naravno, treba biti oprezan i pobrinuti se da naš organizam ne postane prepun onih ’’loših bakterija’’ koje narušavaju naše zdravlje. Bakterija ima jednako ili više u našem tijelu nego naših vlastitih stanica, a kada pričamo o zdravlju, neopravdano ih zanemarujemo. Bakterije i virusi koji žive u našim crijevima nazivamo mikrobiotom i zaista upravljaju našim zdravljem.

Više od 70% našeg imunološkog sustava povezano je s crijevima.

PROBIOTICI I PREBIOTICI

‘’Dobre bakterije’’ u našim crijevima nazivaju se probiotici. Probiotike možemo unijeti putem fermentiranih mliječnih proizvoda: jogurti, kefiri i slični proizvodi. Možemo ih unijeti i konzumacijom kiselog kupusa, koji je manje poznat izvor probiotika. Dobre bakterije nastaju u procesu fermentacije te na taj način upravo ove namirnice utječu na njihovu visoku zastupljenost. 

Da bi dobre bakterije u našim crijevima ‘’opstale’’ i razmnožavale se, potrebno ih je nahraniti. Možemo ih nahraniti prebioticima. Prebiotici su vlakna koja unosimo putem hrane. Namirnice koje su bogate prebioticima su cjelovite žitarice, voće, povrće i mahunarke. Raznolikosti naše mikrobitoe mogu naštetiti dijete, poput ketogene, koje isključuju žitarice, voće i mahunarke. Još jednom naglašavam kako prilikom izbora određenih, restriktivnih dijeta treba biti jako oprezan i proučiti njihovo cjelovito i dugoročno djelovanje na naš organizam kako bismo izbjegli negativne posljedice.

DOBRE I LOŠE BAKTERIJE 

Na to kakve će bakterije živjeti u nama, utječe jako puno faktora. Za početak, na našu mikrobiotu utječe prehrana majke u trudnoći, način poroda, dojenje (vaginalni porod i dojenje omogućuju raznovrsniju početnu mikrobiotu). Neizostavno, na vrstu i količinu bakterija koje žive u nama, utječe naš stil žiovta, prehrana i svi ostali faktori povezani s tim. 

Loša, neuravnotežena prehrana, velike količine stresa, kao i upotreba antibiotika; značajno narušavaju i ugrožavaju raznovrstnost naše mikrobiote. Prehrana koja obiluje zasićenim mastima, bogata je jednostavnim šećerima i visokim količinama alkohola jako negativno djeluje na bakterije koje žive u našim crijevima. Utječe na kreiranje lošeg profila bakterija i tako potiče negativne i upalne reakcije u našem organizmu.

Postoji direktna veza između mikrobiote, našeg crijevnog epitela i limfnog tkiva, koje je zaslužno za stvaranje sistemskog imuniteta.

PROBIOTICI I ZNANOST

bakterije, nutrivat

Probiotici se danas nazivaju čudotvornima. Zasigurno ste primjetili kako na policama trgovina postoji nekolicina jogurta i sličnih proizvoda naglašava upravo prisustvo dobrih bakterija. Naravno, uvijek trbebamo razmišljati kada čujemo i pročitamo ovakve tvrdnje. Baš kao što ne postoje nezdrave namirnice, ne postoje ni one čudotvorne čija će nam konzumacija osigurati dugovječan i potpuno zdrav život. Uvijek trebamo ovakve tvrdnje provjeriti i uzeti u razmatranje i njihvou znanstvenu i dokazanu podlogu.

Zahvaljujući vremenu u kojem živimo, imamo pristup nekolicini znanstveno dokazanih tvrdnji i istraživanja. Gotovo je nevjerovatno kako je u posljednjem desetljeću objavljeno oko 9000 različitih radova na temu probiotika. Probiotici su kontinuirana tema istraživača i dokazano pomažu olakšati nekolicinu stanja. Pomažu kod konstipacije, sindroma iritabilnog crijeva, dijareje uzrokovane antibioticima, infekcijskih bolesti i atopijskog dermatitisa

Osim postojećih, radi se i na brojnim novim istraživanjima i dokazima o benefitima probiotika na naše zdravlje. Novija istraživanja proučavaju mogući pozitivni utjecaj probiotika na kardiovaskularne bolesti, visoki krvni tlak, karcinome i metabolički sindrom. 

Zadivljujuće je kako prisustvo dobrih bakterija u našim crijevima može utjecati u pravljati našim raspoloženjem. Istraživanja su potvrdila kako probiotici pozitivno utječu na naše raspoloženje te smanjuju depresiju kod oboljelih.

Za kraj, mali podsjetnik: Za sve probleme, pitanja i nedoumice uvijek mi se možete obratiti. Nutricionisti i ostali stručnjaci će vas usmjeriti i pomoći vam da odaberete upravo onaj soj i količinu probiotika koja je potrebna vašem organizmu.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.
nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!