Hrana za mozak

Vrijeme čitanja: 3 min
nutrivat, hrana za mozak
Hrana koju jedemo može poboljšati moždane funkcije. Pročitajte savjet nutricionista, pronađite ideju za sljedeći obrok i poboljšajte svoju memoriju.

Hrana koju konzumiramo, već znamo, treba biti nutritivno bogata i uravnotežena. Nedostatak nutrijenata može ozbiljno narušiti naše zdravlje, ali danas ćemo pisati o blagodatima koje unos nutrijenata može imati na naš organizam.

Poznato je (u narodnoj predaji) kako konzumacijom nekih namirnica možemo liječiti određene zdravstvene tegobe i kako unosom određenih nutrijenata možemo ojačati imunitet. Danas, znamo kako konzumacijom hrane možemo poboljšati brojne funkcije našeg organizma, pa tako i mozga. Hrana koju jedemo utječe na naše moždane funkcije i na koncentraciju te može prevenirati rizik od moždanih oboljenja kao što je demencija.

Upravo zbog toga, određene namirnice nam mogu pomoći da lakše obavljamo zadatke te da poboljšamo fokus i memoriju.

OMEGA-3 MASNE KISELINE

Omega-3 masne kiseline se vrlo često spominju i naglašava se kako upravo one blagotvorno utječu na naš mozak. Naš mozak sastoji se 60% od masnih kiselina, a veliki udio predstavljaju upravo omega-3 masne kiseline. 

Najpoznatiji izvor omega-3 masnih kiselina je plava riba i upravo se nedovoljna konzumacija plave ribe vezuje s nedostatkom omega-3 masnih kiselina. Plava riba sadrži najveće količine omega-3 masnih kiselina u DHA i EPA obliku. DHA i EPA imaju izuzetno velik utjecaj na naš mozak. Dokazano je kako su djeca, čije su majke u trudnoći unosile veću količinu istih, pokazuju bolje kognitivne funkcije.

Zanimljivo je kako unošenje omega-3 masnih kiselina pozitivno djeluje na borbu s depresijom, ali i s Alzheimerovom bolesti.

Neke od plavih riba bogate omega-3 masnim kiselinama su tuna, srdela, losos, skuša i pastrva. Također, postoje i omega-3 masne kiseline iz biljnih izvora koje su u sastavu lanenih sjemenki, chia sjemenki i oraha.

Alfa linolenska kiselina koja je prisutna u biljkama, konvertira se u DHA i EPA, koji su funkiconalni oblici omega-3 masnih kiselina. Ipak, postotak ovakve pretvorbe je jako malen, stoga je za poboljšanje moždanih funkcija ipak poželjnije povećati i unos ribe.

NAMIRNICE KOJE SU ”HRANA ZA MOZAK”

nutrivat, personalizirani plan prehrane, nutricionizam, iva tokić

Iako su najpoznatija skupina, omega-3 masne kiseline nisu jedini nutrijent koji pozitivno utječe na naš mozak. Poboljšanje moždanih funkcija pospješuje povećan unos antioksidansa. Naime, oksidativni stres u tijelu povećava rizik od neurodegenrativnih bolesti, a dokazano je kako antioksidansi iz namirnica poput bobičastog voća smanjuju stres u organizmu i poboljšavaju komunikaciju između moždanih stanica. 

Vitamin K također utječe na zdravlje mozga. Ovaj vitamin sudjeluje u formiranju kemijskog spoja koji je sastavni dio mozga (sfingolipid). Poznat izvor vitamina K je zeleno lisnato povrće kao što su kelj, brokula, kupus i blitva.

Orašasti plodovi sadrže mnoštvo aktivnih spojeva kao što su melatonin, antioksidanse, ‘’zdrave masti’’, vitamine i minerale. Dokazano je kako se redovitim unosom orašastih plodova poboljšava pamćenje, ali i pomaže kod depresije. Orašasti plodovi su izrazito kalorični. Njihova je konzumacija poželjna kao dio uravnotežene prehrane, ali je preporučeni dnevni unos 1 šaka dnevno.

Osim svih navedenih namirnica, jako važno mjesto zazuima i konzumacija jaja zbog njihovog utjecaja na naše kognitivne sposobnosti. Jaja sadrže veliku količinu kolina. Ovaj spoj tijelo koristi za proizvodnju acetilkolina, neurotransmitera koji utječe na naše raspoloženje i pamćenje. Iako se o konzumaciji jaja puno polemiziralo, danas znamo kako konzumacija jaja nije nepoželjna. Naime, kolesterol iz hrane, kojim su jaja bogata, ne povisuje kolesterol u krvi, stoga nemaju veze s nastankom kardiovaskularnih bolesti.

Nakon svega, možemo se složiti kako je zapravo klasičan mediteranski obrok idealan za jačanje moždanih funkcija i predstavlja ”pravu” hranu za mozak.

Dokazano je kako mediteranski način prehrane može poboljšati međustaničnu povezanost među ljudima starije životne dobi. 

Uravnotežena prehrana i pravilna zastupljenost nutrijenata utječe na svaki dio našeg tijela, pa čak i na naš mozak. Hrana uistinu može pospješiti naše moždane funkcije. Naravno, uravnoteženost prehrane i smanjenje stresa je važno za svaki aspekt našeg života i za naše cjelokupno zdravlje. Ukoliko se susrećete s nekim tegobama ili, jednostavno, niste sigurni unosite li sve potrebne nutrijente uvijek možete doći na konzultacije gdje ćemo zajedno analizirati stanje vašeg organizma. 

PODIJELI:

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
iva tokic, nutrivat

m.sc. Iva Tokić

Nutricionizam je spoj svih mojih interesa, a Nutrivat je rezultat svega onoga u što vjerujem i omogućava mi da znanost koristim kako bi osvjestila i educirala o važnosti uravnotežene prehrane. Za vrijeme studiranja na PMF-u i Oxfordu sudjelovala sam na brojnim projektima, edukacijama i radionicama. Istraživanja koja sam provodila i stručnjaci s kojima sam surađivala oblikovali su moj pristup radu.

Moglo bi te zanimati i...

nutrivat, kupus

Kupusnjače

Kupus je popularno povrće u našoj prehrani. Otkrijte nutritivne benefite povrća iz ove skupine i naučite novi recept koji je kreirala nutricionistica.

Pročitaj više

Novosti i savjeti

Ostavi nam svoju e-mail adresu, a mi ćemo ti slati novosti i savjete iz svijeta nutricionizma i uravnotežene prehrane.

nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!