nutrivat, hrana za mozak

Hrana za mozak

Hrana koju jedemo može poboljšati moždane funkcije. Pročitajte savjet nutricionista, pronađite ideju za sljedeći obrok i poboljšajte svoju memoriju.

Hrana koju konzumiramo, već znamo, treba biti nutritivno bogata i uravnotežena. Nedostatak nutrijenata može ozbiljno narušiti naše zdravlje, ali danas ćemo pisati o blagodatima koje unos nutrijenata može imati na naš organizam.

Poznato je (u narodnoj predaji) kako konzumacijom nekih namirnica možemo liječiti određene zdravstvene tegobe i kako unosom određenih nutrijenata možemo ojačati imunitet. Danas, znamo kako konzumacijom hrane možemo poboljšati brojne funkcije našeg organizma, pa tako i mozga. Hrana koju jedemo utječe na naše moždane funkcije i na koncentraciju te može prevenirati rizik od moždanih oboljenja kao što je demencija.

Upravo zbog toga, određene namirnice nam mogu pomoći da lakše obavljamo zadatke te da poboljšamo fokus i memoriju.

OMEGA-3 MASNE KISELINE

Omega-3 masne kiseline se vrlo često spominju i naglašava se kako upravo one blagotvorno utječu na naš mozak. Naš mozak sastoji se 60% od masnih kiselina, a veliki udio predstavljaju upravo omega-3 masne kiseline. 

Najpoznatiji izvor omega-3 masnih kiselina je plava riba i upravo se nedovoljna konzumacija plave ribe vezuje s nedostatkom omega-3 masnih kiselina. Plava riba sadrži najveće količine omega-3 masnih kiselina u DHA i EPA obliku. DHA i EPA imaju izuzetno velik utjecaj na naš mozak. Dokazano je kako su djeca, čije su majke u trudnoći unosile veću količinu istih, pokazuju bolje kognitivne funkcije.

Zanimljivo je kako unošenje omega-3 masnih kiselina pozitivno djeluje na borbu s depresijom, ali i s Alzheimerovom bolesti.

Neke od plavih riba bogate omega-3 masnim kiselinama su tuna, srdela, losos, skuša i pastrva. Također, postoje i omega-3 masne kiseline iz biljnih izvora koje su u sastavu lanenih sjemenki, chia sjemenki i oraha.

Alfa linolenska kiselina koja je prisutna u biljkama, konvertira se u DHA i EPA, koji su funkiconalni oblici omega-3 masnih kiselina. Ipak, postotak ovakve pretvorbe je jako malen, stoga je za poboljšanje moždanih funkcija ipak poželjnije povećati i unos ribe.

NAMIRNICE KOJE SU ”HRANA ZA MOZAK”

Iako su najpoznatija skupina, omega-3 masne kiseline nisu jedini nutrijent koji pozitivno utječe na naš mozak. Poboljšanje moždanih funkcija pospješuje povećan unos antioksidansa. Naime, oksidativni stres u tijelu povećava rizik od neurodegenrativnih bolesti, a dokazano je kako antioksidansi iz namirnica poput bobičastog voća smanjuju stres u organizmu i poboljšavaju komunikaciju između moždanih stanica. 

Vitamin K također utječe na zdravlje mozga. Ovaj vitamin sudjeluje u formiranju kemijskog spoja koji je sastavni dio mozga (sfingolipid). Poznat izvor vitamina K je zeleno lisnato povrće kao što su kelj, brokula, kupus i blitva.

Orašasti plodovi sadrže mnoštvo aktivnih spojeva kao što su melatonin, antioksidanse, ‘’zdrave masti’’, vitamine i minerale. Dokazano je kako se redovitim unosom orašastih plodova poboljšava pamćenje, ali i pomaže kod depresije. Orašasti plodovi su izrazito kalorični. Njihova je konzumacija poželjna kao dio uravnotežene prehrane, ali je preporučeni dnevni unos 1 šaka dnevno.

Osim svih navedenih namirnica, jako važno mjesto zazuima i konzumacija jaja zbog njihovog utjecaja na naše kognitivne sposobnosti. Jaja sadrže veliku količinu kolina. Ovaj spoj tijelo koristi za proizvodnju acetilkolina, neurotransmitera koji utječe na naše raspoloženje i pamćenje. Iako se o konzumaciji jaja puno polemiziralo, danas znamo kako konzumacija jaja nije nepoželjna. Naime, kolesterol iz hrane, kojim su jaja bogata, ne povisuje kolesterol u krvi, stoga nemaju veze s nastankom kardiovaskularnih bolesti.

Nakon svega, možemo se složiti kako je zapravo klasičan mediteranski obrok idealan za jačanje moždanih funkcija i predstavlja ”pravu” hranu za mozak.

Dokazano je kako mediteranski način prehrane može poboljšati međustaničnu povezanost među ljudima starije životne dobi. 

Uravnotežena prehrana i pravilna zastupljenost nutrijenata utječe na svaki dio našeg tijela, pa čak i na naš mozak. Hrana uistinu može pospješiti naše moždane funkcije. Naravno, uravnoteženost prehrane i smanjenje stresa je važno za svaki aspekt našeg života i za naše cjelokupno zdravlje. Ukoliko se susrećete s nekim tegobama ili, jednostavno, niste sigurni unosite li sve potrebne nutrijente uvijek možete doći na konzultacije gdje ćemo zajedno analizirati stanje vašeg organizma. 

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.
nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!