nutrivat, blagdani

Kako jesti za vrijeme blagdana?

Za vrijeme blagdana jedemo više i zbog toga se ne trebamo osjećati loše. Saznajte mišljenje nutricionistice o prehrani u vrijeme blagdana.

Vrijeme blagdana izaziva mnoga pitanja kod svih nas. Jedno od glavnih pitanja jest kako i što jesti za vrijeme blagdana. Mnogi od nas barem su jednom razmišljali o odgovoru na ovo pitanje. Čak i oni koji ne razmišljaju o tome što i kako jesti često strahuju od prejedanja, dok ima i ljudi koji se upravo suprotno, planiraju prejesti.

Zdrava i nezdrava hrana

Pitanja iz uvodnog dijela, za mene, imaju vrlo jasan odgovor. Kontinuirano naglašavam kako se hrana ne dijeli na zdravu i nezdravu. Ono što može biti zdravo ili nezdravo jest prehrana, koja je uvjetovana količinama i učestalosti konzumacije određenih namirnica. Ukoliko smo nekad čuli kako je određena namirnica nezdrava i kako bi ju trebalo izbjegavati, počinjemo zazirati od takve namirnice te osjećamo krivnju ukoliko ju jedemo. 

Ako odlučimo dijeliti hranu crno-bijelo, odnosno isključivo na zdravu i nezdravu, negativne emocije se bude konzumacijom kolača, crvenog mesa, krumpira, fritula i ostalih jela, koja su sastavni dio naših bagdanskih stolova.

Za početak, budite svjesni kako je ovo blagdansko razdoblje vrijeme kada konzumiramo razne namirnice koje mnogi od nas inače izbjegavaju. Važno je razumjeti kako nekoliko dana konzumiranja takvih namirnica ne može napraviti veliku promjenu našeg zdravstvenog statusa. Prehrana ima utjecaj na naše zdravlje. Taj utjecaj leži u navikama i učestalosti konzumiranja namirnica, kratkotrajna promjena neće bitno narušiti naš zdravstveni status.

Rješenje za ovakve emocije je dobar odnos sa svom hranom, odnosno intuitivno jedenje. Trebali bismo uživati u toplim frutulama, u blagdanskom ručku sa sarmama i tradicionalnim slasticama. Hrana u vrijeme blagdana predstavlja  zajedništvo, ljubav i obiteljsko okupljanje, a ne nutritivne tablice koje nam se često motaju po glavi.

Što je s količinama hrane?

Vrijeme blagdana nekako označava period kada većina nas jede više, to je u potponosti normalno. Pogrešno je obećati si kako nećemo jesti više no inače. Takav pristup, zapravo, izaziva frustracije samim pogledom na sve delicije i stol pun hrane.

 Očekivano je kako ćemo jesti više i biti opušteniji po pitanju hrane koju konzumiramo, odnosno, kako se prehranom nećemo opterećivati. 

Problem se javlja onda kada blagdansko razdoblje doživimo kao ‘’izlaz iz začaranog kruga’’. Tada sebi postavljamo ograničenja kao što su : ‘’Kada dođe Božić, prestajem s dijetom, pa nakon Nove Godine nastavljam.’’ Ovog principa drže se mnogi. Pitanje koje se tada treba postaviti jest koliko je naša dijeta restriktivna, koliko ju je teško provoditi i predstavlja li, zapravo, blagdansko razdoblje vrijeme kada se prejedamo zbog podsvjesnih frustracija koje takvi režimi stvaraju.

Ukoliko nam blagdani prestavljaju ‘’spas’’ od režima prehrane, pitanje je, koliko je takva prehrana održiva i koliko je pogodn za naše psihičko zdravlje.

Ukoliko vas takvi režimi sprječavaju da budete sretni i govore vam kako stalno nešto ‘’morate’’ ili ‘’ne možete’’ razmislite jesu li pravi odabir za vas. Nutricionisti kreiraju planove prehrane koji su u skladu s vašim zdravstvenim statusom, željama, ciljevima i prema namirnicama koje volite jesti. Ključ je u ravnoteži! Naravno, prejedanje i trpanje hranom nije nešto što je poželjno niti što je ikad opravdano. Potreba za prejedanjem javlja se upravo onda kada nismo zadovoljni. Ukoliko vas režim prehrane čini nesretnim, zapamtite, postizanje cilja može biti lakše.

Ne postavljajte si uvjete i jedite intuitivno

‘’Jest ću sarmu samo kada dođem kod roditelja, pojest ću samo 1 kolač i onda stajem, a ako pojedem više nego što sam planirala odradit ću trening’’ – samo su neke od nepoželjnih misli za vrijeme blagdana. 

Razmislite kako ste se osjećali kada bi vas netko drugi nečim uvjetovao. Zašto uvjetujete sami sebi? Sami sebi postavljamo uvjete i kada ne ispunimo vlastita očekivanja, osjećamo se loše i pokušavamo pronaći način kako bi se ‘’iskupili’’. Takvo uvjetovanje, zabrane i ‘’kazne’’ pogubne su za naše psihičko zdravlje i stvaraju loš odnos prema hrani. Ovo je vrijeme kada bismo trebali biti zadovoljni, opušteni i neopterećeni restrikcijama. Ne trebamo ništa nadoknađivati i popravljati kada blagdani prođu.

Protekla godina bila je izuzetno stresna i scenariji koje smo proživljavali u potpunosti su promijenili naš način života. Emocionalne i zdravstvene posljedice će zasigurno ostati, a njihov utjecaj i dugotrajnost tek trebamo vidjeti. Pokušajte se, koliko je moguće, ove blagdane opustiti. 

Nemojte dozvoliti negativnim emocijama koje ste razvili slušajući znanstveno nepotvrđene tvrdnje da vas ometu u blagdanima. 

Malo opuštanja nam svima treba. Iz tog razloga, ove blagdane, jedite kada ste gladni. Birajte namirnice i jela u kojima uživate. Osluškujte svoje tijelo i razmišljajte o onome što unosite. Prejedanje možete izbjeći ukoliko imate definirane obroke u danu. Jednom riječju, jedite intuitivno

Nadam se da ćete ove blagdane, bez obzira na postavljena ograničenja, uživati sa svojim najmilijima. Budite zdravi i odgovorni. Želim vam, od srca, sve najbolje!

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.
nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!