Sjemenke u prehrani

Vrijeme čitanja: 3 min
nutrivat, sjemenke u prehrani
Sjemenke kriju nutritivno bogatstvo. Saznajte, uz pomoć nutricionista, koje sjemenke mogu doprinijeti vašem zdravlju i na koje ih sve načine možete koristiti.

Često slušamo o sjemenkama kao o moćnim dodacima. Pronalazimo ih kao dio ukusnih smoothiea, kiflica, kruhova, ali i brojnih drugih jela. Neke sjemenke su proglašene super hranom zbog svog iznimno bogatog nutritivnog sastava.One su dio naše prehrane, ali vrlo često znamo zanemariti njihov značaj. 

Sjemenke svoje nutritivno bogatstvo pružaju zahvaljujući obilju antioksidansa, vitamina i minerala, a njihov unos može utjecati na prevenciju rizika od mnogobrojnih oboljenja.

Sjemenke s kojima se susrećemo u prehrani

Lanene sjemenke

Konzumaciju lanenih sjemenki često povezujemo uz poboljšanje probave. One su bogate omega-3 masnim kiselinama u ALA (alfalinolenskom) obliku. Povećan unos ALA kiseline povezan je sa smanjenjem rizika od kardiovaskularnih oboljenja, ‘’lošeg’’ kolesterol u krvi, kao i krvnog tlaka. 

Zanimljivo je kako ovu kiselinu naše tijelo bolje iskorištava ako su sjemenke mljevene, a smatra se kako visoke temperature pečenja ne potiču oksidaciju sjemenki.

Mljeveni lan uvijek možemo dodati našim pecivima, žitaricama, salatama ili namazima, ukoliko želimo nutritivno obogatiti jelo bez da utječemo na okus.

Lanene sjemenke sadrže lignane, polifenole koji mogu smanjiti razine šećera u krvi, pa se preporuča njihova konzumacija kod inzulinske rezistencije i dijabetesa. Lignani su i fitoestrogeni što nam govori kako pomažu kod regulacije hormonalnih poremećaja poput PCOSa.

Bućine sjemenke

Blago posoljene, bućine sjemenke jedna su najpopularnijih grickalica djetinjstva. Za razliku od lanenih, imaju nešto intezivniji okus. Ove sjemenke sadrže znantnu količinu magnezija koji je jako važan za pravilan rad živčanog sustava i mišića. Osim toga, povećan unos magnezija povezan je s boljim raspoloženjem, ali i poboljšanjem mentalnih funkcija

Bućine sjemenke sadrže sitosterole. Ovaj spoj odgovoran je za ublažavanje urinarnih problema. Iz tog razloga, danas su bućine sjemenke poznate kao jedno od prirodnih rješenja za tegobe mjehura.

Suncokretove sjemenke

Suncekretove sjemenke, osim izvrsnog okusa, obilježava i obilje selena i vitamina E. Vitamin E i selen snažni su antioksidansi. Našem organizmu pomažu u borbi protiv upalnih procesa, što znači kako smanjuju rizik od raznih oboljenja. Povećan unos suncokretovih sjemenki može utjecati na smanjenje CRPa. CRP je c reaktivni protein koji je marker upala u organizmu. 

Vitamin E iz suncokretovih sjemenki, poznat je kao moćan sastojak koji pomaže lijepoj, njegovanoj i zdravoj koži.

Kako biste iskoristili maksimum nutritivnih vrijednosti iz suncokretovih sjemenke, uvijek birajte one u izvornom obliku. Naime, suncokretove sjemenke često su presoljene, pa pri izboru moramo paziti, posebice ukoliko imamo visoki krvni tlak.

Sezamove sjemenke

Ove sitne, blijedožute sjemenke, često viđamo na slanim kiflicama i ostalim pekarskim proizvodima. Njihov blagi, a opet prepoznatljiv okus zaslužan je za njihovu široku upotrebu.

sezamove sjemenke

Sezamove sjemenke sadrže prethodno spomenute lignane. Dakle, njihovom konzumacijom možemo utjecati na smanjenje lošeg kolesterola u krvi, Sezmove sjemenke bogate su kalcijem. Kalcij je, kao što znamo, sastavni dio naših kostiju, pa je dostatan unos kalcija važan kako bi naše kosti bile dovoljno guste u svojoj strukturi. Ovo je posebice važno za žene koje se nalaze u menopauzi. Kada se tijelo nalazi u menopauzi, zbog fluktuacije hormona gubi na koštanoj masi, što, posljedično, povećava rizik od osteoporoze i osteopenije.

Naravno, zdravlje kostiju ne možemo poboljšati isključivo povećanim unosom suncekretovih sjemenki, već moramo obratiti pažnju i na dovoljan unos proetina. Ukoliko se vaša prehrana bazira na biljnim izvorima proteina, pripazite jer su sjemenke siromašne aminokiselinom lizin. 

Popis jela u koje možemo dodati razne vrste sjemenki je jako dug. Kiflice, salate, smoothie, kruh, mesna jela, riblja jela, namazi, sjemenke kao grickalice, tjestenine su samo neka od jela koja mi prva pdaju na um. S obzirom na nutritivnu moć koju ovi maleni plodovi skrivaju, može biti zbunjujuće odabrati kombinaciju i količinu sjemenki koja je najadekvatnija za naše zdravlje. Znate kako mi se uvijek možete obratiti i zatražiti personalizirani plan prehrane. 

Mali savjet za kraj. Ukoliko želite brz i jednostavan, a nutritivno bogat obrok koji sadrži sjemenke, uvijek možete dodati žličicu vaših omiljenih, miješanih sjemenki u jogurt. Ovakav međuobrok krije mnoštvo blagotvornih učinaka za naš organizam, a ukusan je, brz i jeftin. 

PODIJELI:

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
iva tokic, nutrivat

m.sc. Iva Tokić

Nutricionizam je spoj svih mojih interesa, a Nutrivat je rezultat svega onoga u što vjerujem i omogućava mi da znanost koristim kako bi osvjestila i educirala o važnosti uravnotežene prehrane. Za vrijeme studiranja na PMF-u i Oxfordu sudjelovala sam na brojnim projektima, edukacijama i radionicama. Istraživanja koja sam provodila i stručnjaci s kojima sam surađivala oblikovali su moj pristup radu.

Moglo bi te zanimati i...

Novosti i savjeti

Ostavi nam svoju e-mail adresu, a mi ćemo ti slati novosti i savjete iz svijeta nutricionizma i uravnotežene prehrane.

nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!