nutrivat

Nutricionizam i psihologija

Nutricionist i psiholog mogu nam pomoći stvoriti zdrav odnos prema vlastitom tijelu i tako nam olakšati put do željene promjene i ostvarenja ciljeva.

Ovog puta želim blog post započeti na nešto drugačiji način. Kolegica mag.psych Anđela Jelić i ja pripremile smo ovaj tekst koji je zapravo rezultat naše suradnje. Anđela vam može pružiti jedinstven uvid u psihološku perspektivu prehrane. Naš zajednički rad potakao nas je na pisanje posta čiji je cilj ukazati vam na važnost kombiniranog pristupa, kako promjenama u prehrani, tako i razumijevanju emocija koje oblikuju naš odnos prema hrani.

Nutricionizam je, kao znanstvena disciplina, usko vezan za brojna druga područja i djelatnosti. Adekvatan psihološki pristup je jedan od najvažnijih aspekata uspješnog nutricionista. Probleme s kojima se susrećemo i koji rezultiraju nepravilnom prehranom uvijek treba sagledati i kroz prizmu psihologije.

Nutricionisti, prije svega, trebaju educirati svoje klijente o pravilnoj prehrani te im pružati potporu na njihovom putu. Taj put nije isključivo usmjeren na ostvarivanje ciljeva postavljenih planom prehrane, već i na promjenu u načinu razmišljanja i pristupa hrani i jedenju. Osoba koja surađuje s nutricionistom treba primarno osvjestiti koje stvari, problemi, emocije i ponašanja su prouzrokovala nezdravo posezanje za hranom. Ponekad navedeni problemi nadilaze sfere nutricionizma i postaju uže vezani s granom psihologije. U takvim situacijama, nutricionist ne može garantirati rezultate bez da se problemu pristupi multidisciplinarno. U ozbiljnijim slučajevima javljaju se poremećaji u prehrani, koji su puno češći nego što mislimo.

Često nismo svjesni kako nas upravo emocije mogu sprječiti u ostvarivanju ciljeva, razvijamo nezdravu sliku o vlastitom tijelu i jednostavno ne možemo promjeniti način na koji jedemo. 

Psihologija primjenjena u prehrani

nutricionizam

Primjena teorija i znanja socijalne psihologije u prehrani koristi se kada se pokušava doći do odgovora koji povezuju ponašanje i prehranu. Primjerice, istraživanje motivacije pojedinca za usvajanje zdravih prehrambenih i životnih navika. Ispitivanje čimbenika koji utječu na to što, kako i kada jedemo. Primjerice, zašto više jedemo u društvu ili zašto jedna osoba jede više, a druga manje kada je pod stresom. Također, ovaj pristup podrazumijeva i pitanje utjecaja društvenih mreža na pojedinca kroz njegovo poimanje sebe i svijeta oko sebe.

Znamo da nam upravo društvene mreže postavljaju određene trendove koji često poprime dimenziju društvenih normi pa se počinjemo ponašati sukladno njima. Tako, na primjer, fotografije jela i videa pripremanja hrane mogu utjecati da i sami počnemo pripremati, fotografirati, ali i objavljivati sadržaj vezan uz hranu.

Prehranom se ne trebamo opterećivati, no o prehrani trebamo razmišljati.

Hranu jedemo svaki dan i ona nam služi kako tjelesno, tako i mentalno. Zbog toga bi naši obroci ipak trebali biti promišljeni kako bismo uz pomoć hrane postigli brojne životne ciljeve (funkcionalnost ogranizma, imunološka slika, mentalne sposobnosti, sportske performanse-sve je povezano s onim što unosimo u svoje tijelo). Pravilna prehrana je uvijek ona koja je uravnotežena, kako nutritivno, tako i psihološki. 

Trendovi u prehrani

Nutrivat je dosta pažnje posvetio analizi trendova u prehrani. Prisutno je mnogo različitih trendova, a oni mogu ugroziti psihičko i fizičko stanje pojedinca. Osim što mogu uzrokovati određene nutritivne deficite, oni dijele hranu na dobru i lošu, nalažu nam da onu lošu moramo izbjegavati, pa nam na taj način razvijaju strah od pojedinih namirnica i loš odnos s hranom, koji nas često odvodi u začarani kruh prejedanja i izgladnjivanja te povećava rizik od prekomjerne tjelesne težine.

Trendove u prehrani važno je promatrati kritički i paziti kakvu hranu unosimo u svoje tijelo. Jednako tako, ako ne i važnije, jest obraćati pažnju na to kakve trendove usvajamo mentalno i emocionalno. Ne smijemo dopustiti da nam lažna slika s društvenih mreža upravlja životom.

Teško je oduprijeti se emocijama i trendovima koje se posebice ističu na društvenim mrežama, ali možemo potražiti pomoć te osvijestiti sami sebi na koji način percipiramo takav sadržaj. 

Kada govorimo o slici tijela, odnosno percepciji vlastitog tijela, trebamo znati da se ona odnosi na subjektivan doživljaj vlastitog izgleda koji odražava određene stavove, misli i osjećaje o pojedinim dijelovima tijela i tijelu kao cjelini. Slika tijela razvija se od djetinjstva i nastavlja se razvijati tijekom cijelog životnog vijeka putem komunikacije koju imamo prema svome tijelu, ali i interakcije s okolinom. 

To znači da je slika tijela koju imamo promjenjiva te da na nju utječu emocije, okolina, društvo i u današnje vrijeme to uvelike čine i društvene mreže. Ako je slika o vlastitom tijelu loša, iskrivljena ili negativna veće su šanse da ćemo razvijati i loš odnos s hranom.

Body positivity

body positivity, nutrivat

U posljednje vrijeme na društvenim mrežama dolaze do izražaja profili koji objavljuju fotografije gdje u prvom planu možemo vidjeti “nepravilnosti”, odnosno, prirodna tijela koja imaju celulit, strije, noge koje nisu beskrajno duge, lica koja su nasmijana i vesela s borama smijalicama. To su oni profili koji na neki način zastupaju pokret Body Positivity koji je osmišljen kao podrška marginaliziranim, često diskriminiranim osobama kako bi se podigla svijest o problemima i osudama koje su sve češće kako u stvranom svijetu, tako i u digitalnom.

S godinama, ovaj se trend širio jer su se s njegovom filozofijom počeli poistovjećivati i oni koji osporavaju sve što se trenutačno smatra prikladnim fizičkim izgledom, kao i osobe koje svojom vanjštinom ne odskaču previše od tzv. kanona idealne ljepote, ali žele prigrliti svoje male nedostatke. Danas poznate osobe potiču pokret body positivity-a. Javno pokazuju svoje “nesavršenosti’’ kao što su lice s aknama i noge s celulitom te na taj način poručuju javnosti da i ona na ekranima idealna tijela, imaju svoje “nedostatke” i da je to sasvim u redu. Drugim riječima, “nedostatke” normaliziraju i na taj način potiču druge da prihvate vlastite nesavršenosti. 

Ako doista (za)volimo svoje tijelo, vrlo teško ćemo u njega unositi ono što mu šteti i opterećivati se sa nekoliko kilograma viška.

Dakle, body positivity potiče prihvaćanje vlastitiog tijela sa svim njegovim nedostacima. Prihvaćanje sebe i svog tijela put je prema zdravlju iz kojeg proizlazi istinska ljepota.

Ni nutricionist ni psiholog, nažalost, nemaju čarobni štapić za otklanjanje problema, ali multidisciplinarni pristup može uvelike olakšati ovaj put i pomoći klijentu doći do cilja, stavljajući naglasak na dugoročne rezultate i dobrobit pojedinca. Potrebno je, naravno, pravilno analizirati situaciju i postaviti realne i ostvarive ciljeve.

Svi smo sposobni za promjenu i zaista, nikad nije kasno. Bitno je da se osjećamo sigurno i vođeno od strane psihologa i nutricionista. Nemojte se ustručavati potražiti pomoć, ukoliko vam je potrebna. Svaki stručnjak pružit će vam sigurnu polazišnu točku i smjernice kako mi mogli započeli put prema vašem cilju.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.
nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!