prehrana po krvnim grupama, nutrivat

Trendovi u prehrani: Prehrana po krvnim grupama

Nutricionisti pomažu pri odabiru namirnica koje zadovoljavaju vaše nutritivne potrebe. Provjerite znanstveno dokazane tvrdnje prije uvođenja prehrane.

U posljednja 2 desetljeća zasigurno ste barem jednom čuli za prehranu po krvnim grupama. Ovaj trend svoje začetke duguje Peteru D’Adamou koji je 1997. godine objavio knjigu o ovom načinu prehrane. Knjiga ‘’Eat Right for Your Type’’ prodala se u preko 7 milijuna primjeraka.

Kao i kod  svakog drugog trenda u prehrani pitanje uvijek ostaje isto: Koliko je takva prehrana uravnotežena i trebamo li se uopće odricati ‘’zabranjenih’’ namirnica?

Znanost i prehrana po krvnim grupama

Teorija na kojoj počiva ovaj način prehrane govori kako različite krvne grupe različito metaboliziraju određene nutrijente. Općepoznato je kako su četiri krvne grupe A, B, AB i 0. Prehrana po krvnim grupama govori nam o razlikama među namirnicama koje bi trebala konzumirati svaka od krvnih grupa.

Tako bi primjerice osobe koje imaju krvna grupu:

  • A trebale konzumirati biljne izvore hrane i ne jesti crveno meso; 
  • B trebale konzumirati biljnu i životinjsku hranu, osim rajčica, pšenice, kukuruza i mahunarki;
  • AB trebale konzumirati ribu i plodove mora, a izbjegavati piletinu i govedinu;
  • Dok bi oni s krvnom grupom 0 trebali isključiti mahunarke, žitarice i mliječne proizvode.

Znamo kako potpuno isključivanje namirnica iz prehrane nije rješenje. Namirnice u potpunosti trebamo isključiti iz prehrane jedino ukoliko za to postoji opravdan medicnski razlog ili ukoliko, jednostavno, ne volimo neku hranu. Bilo koji trend koji vam nameće prevelika ograničenja i restrikcije nije u potpunosti ispravan.

Što je to različito među krvnim grupama, prema ovoj teoriji?

Navodno se odgovor krije u lektinima. Lektini su proteini koji djeluju kao antinutrijenti. Antinutrijenti se vežu za nutrijente te smanjuju sposobnost njihove apsorpcije u crijevima. Primjerice, kofein može izlučiti željezo iz organizma pa se on, u tom slučaju, ponaša kao antinutrijent.

Naravno, ukoliko ne pretjerujemo ni u čemu te dobro obradimo hranu koju jedemo, lektina se ne trebamo bojati.

Lektini se vežu za ugljikohidrate, a mogu se pronaći u gotovo svom voću i povrću. Često se smatra kako neprobavljeni lektini mogu probiti crijevnu barijeru te isprovocirati imunološku reakciju. Iz toga razloga, smatra se kako potencijalno mogu pogoršati autoimune reakcije. Upravo je ova teorija bila temelj razvoja trenda prehrane po krvnim grupama. D’Adamo smatra kako različiti lektini različito utječu na ljude, ovisno o njihovoj krvnoj grupi.

Dokazano je kako lektini nemaju specifične utjecaje prema krvnim grupama, odnosno da se ponašaju jednako bez obzira na krvnu grupu.

Pobornici ovog načina prehrane govore kako su uvođenjem ovog režima poboljšali zdravstveni status te kako je to znanstveno potvrđeno.

Postoji studija koje je provela istraživanje u kojem je sudjelovalo 1455 sudionika. Studija je pratila principe prehrane po krvnoj grupi A te su oni, koji su primjenjivali ovaj režim imali bolje zdravstvene parametre. Zanimljivo je kako su i ostale krvne grupe pokazale poboljšanje zdravstvenog statusa, ali to je rezultat povećanog unosa biljne hrane.

Već sam nekoliko puta pisala kako povećanje unosa voća i povrća pozitivno utječe na smanjenje visokog tlaka, glukoze u krvi, upalnih procesa u tijelu te je sastavni dio smjernica pravilne prehrane. 

Nepostojanje razlike među krvnim grupama nakon povećanja unosa biljne hrane, potvrdilo je znanstvenu neutemeljenost ove teorije.

Studija koje je objavljena 2013.godine služila je također i kao pregled svih radova do sada objavljenih na ovu temu. Rezultati studije su pokazali kako niti jedno, do sada objavljeno, istraživanje nije iznijelo dovoljno dobar dokaz kako bi se ova teorija potvrdila.

Zanimljivo je kako je D’Adamo 1996. godine izjavio kako započinje istraživanje kojem je cilj dokazati kako prehrana po krvnim grupama može izliječiti karcinome. Studija još uvijek nije objavljena niti ima ikakvih novijih saznanja o njenom provođenju.

Činjenica je kako teorija prehrane po krvnim grupama isključuje visoko prerađenu hranu, pretjerane količine šećera, a uključuje povećan unos voća i povrća. Iz tog razloga, nije iznenađenje kako se ljudi, jednom kada započnu s ovim režimom prehrane, zaista osjećaju bolje.

Poput svih ostalih trendova u prehrani, kod prehrane po krvnim grupama treba razlikovati nekoliko stvari. Za početak kada se primjenjuju smjernice pravilne prehrane, očekivani je kako će doći do poboljšanja zdravstvenog statusa. Treba biti na oprezu jer potpuno isključivanje skupine namirnica bez zdravstvene indikacije nikada ne može biti dobro za naš organizam. Uravnotežena prehrana, intuitivno jedenje i izbalansiran odnos prema hrani jest ono čemu trebamo težiti. Ukoliko smo umjereni u količinama, ne postoji skupina namirnica koju bismo trebali eliminirati iz prehrane. Ne podliježite nepotvrđenim tvrdnjama, nutricionisti vas mogu savjetovati i ponuditi vam personalizirano rješenje. 

Ukoliko imate bilo kakvo pitanje vezano za prehranu po krvnim grupama ili personalizirani plan prehrane, uvijek mi se možete obratiti. Prije odabira bilo kakvog plana prehrane, važno je istražiti znanstveno potvrđene činjenice.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.

Zatražite svoj plan prehrane!

Ispunite kratki online upitnik.
nutrivat, iva tokic, nutricionist
Ova stranica koristi kolačiće, nisu jestivi - ali pomažu u korisničkom iskustvu!